Nyt fra kontoret Henriette Lykke er ny leder i Aftenskolen Fountain House

Udgivet 12. maj 2022

”Jeg er meget taknemmelig over at være konstitueret leder i en aftenskole i rivende udvikling med spændende professionelle undervisere og kursister, som er så nysgerrige og rummelige i et læringsfællesskab. Vi lærer af hinanden hele tiden. Mit mål er, at Aftenskolen Fountain House bliver ved med at udvikle sig og være favnende for de mennesker, der har gavn af at være her, og som så mange ildsjæle har været med til at bygge op.”

Henriette Lykke har i fem år undervist i kunst og foto her på skolen, og hun har de seneste fire år også siddet som underviserrepræsentant i skolens bestyrelse. Sammen med tidligere leder Henriette Norre Bundgaard og Ania Arturo har hun startet det kreative værksted Skabertrang i juli 2021. Skabertrang er en del af aftenskolens tilbud.

Generalforsamling i Aftenskolen Fountain House

Kom og vær med til at udvikle og forme Aftenskolen Fountain House!
Der afholdes ordinær generalforsamling  fredag 20. maj 2022 kl. 15.00-17.00
i Fountain House,Teglværksgade 22, 2100 Kbh Ø.

Med venlige hilsener,
på vegne af bestyrelsen,

formand Søren Mølby Henriksen & skoleleder Henriette Lykke

Bestyrelsens nuværende medlemmer: Søren Mølby Henriksen (formand), Frank Hallundbæk (erhvervsrepræsentant), Lene Svingel (medlem/kursistrepræsentant), Anna Formann (medarbejder), Henriette Lykke (underviserrepræsentant), Birgitte Bestle (suppleant), Ditte Klöcker Jepsen (tidl. Skoleleder Mamma Mia).

Foto venstre: Jette Dandanel: Camera Obscure. Højre: Cecilie Grønbæk: collage

Aftenskolen Fountain House med på Copenhagen Photo Festival

Skabertrang og fotoholdet ’Foto med Nye Øjne’ er med på Nordens største fotofestival Copenhagen Photo Festival med Land art udstillingen ’Mellem-Rum’ i Den Sociale Blomsterhave ved Bispebjerg Hospital.
Kom med når der er fernisering den 2. juni kl. 14. Adressen er Ebba Lundsvej, 2400 Kbh NV, skråt over for akutmodtagelsen.
’Mellem-Rum’ kan ses til den 26. juni. Det er første gang, at Aftenskolen Fountain House og Den Sociale Blomsterhave, som er en del af WeShelter, er med i en international fotofestival.
Se følgende omtale: https://copenhagenphotofestival.com/en/event-en/aftenskolen-fountain-house/.

Kunstturen 24. maj

Tirsdag 24. maj kl. 10.30 - 13.30 er forårets sidste kunsttur med Rikke Volf.
Du kan tilmelde dig ved at sende en mail til Henriette Lykke på kontor@aftenskolenfh.dk og betale 125kr. på mobilepay 39638.
Denne gang skal du også afsætte 25kr til entré i Rundetårn (normalpris 40kr), som betales, når vi er der.

KASSANDRAS FORBANDELSE
- Rundetårn og deromkring
Vi starter i Rundetårn, hvor 14 aktuelle kvindelige kunstnere har skabt udstillingen Kassandras Søstre - fremtidens malere hæver forbandelsen. Det er værker med den mytologiske figur Kassandra som omdrejningspunkt. Senere besøger vi Galleri Tom Christoffersen, som viser malerier af Mie Mørkeberg, som også er repræsenteret på Kassandras Søstre. Det er stærkt fortællende farvemættet maleri. Kaffe på Kultorvet, og hvis der mod forventning er mere tid, kan vi slå et smut for Galleri Kant i Store Kongensgade.:

Fotocollage af Jette Dandanell fra kunstturen i april, som gik til Kunstbiblioteket samt Det grønlandske hus og Galleri Mikael Andersen.

Nyt fra Underviserne

Marianne Johnstad-Møller:
Udover at være underviser i Aftenskolen i FH er jeg kunsthåndværker og kunstner med værksted på Østerbro i Jellingegade.
Jeg udgav i april bogen TILBLIVELSER, i og af et sorglandskab.
Den tager afsæt i min udstilling Becoming fra 2018, som jeg skabte ud fra et behov for at give sorg og savn et fysisk udtryk.
Bogen præsenterer mit arbejde med værket fra arbejdsprocessen til det færdige værk i rummet. Teksterne undersøger sorg, savn og tilblivelse økopoetisk, filosofisk og æstetisk. De er skrevet af lektor i socialpsykologi Malou Juelskjær, professor i socialpsykologi Dorthe Staunæs og professor i filosofi Sverre Raffnsøe med afsæt i samtaler med kunstneren.
Bogen koster 300 kr. og kan bestilles hos mig eller købes i Brøg Littteraturbar, Cinnober og Kunsthal Charlottenborg
.

Sommerskole Inspiration

En lille stemningsfyldt billedserie som appetizer for Mariannes kurser i sommerskolen.
Det handler om indfarvning, lapning og håndarbejde. God fornøjelse.
En nyhed i år er onsdag 3. august, hvor der er fælles nørkledag i blomsterhaven:
"Vi sidder sammen i blomsterhaven og arbejder på hver vores håndarbejde." Marianne

Krystyna Kowalski ved en masse om fascia - vores bindevæv

Hun er yogalærer på sommerskolen i uge 26 og 27

Hun fortæller:
Vores bindevæv består af 70-90% vand. Vores bindevævshinder(fascia)  er rundt om alt i vores krop og fungerer som et stort netværk, der binder kroppen sammen. Vores fascia lever når væsken pumpes ind og ud - igennem udvidelse og sammentrækning - forestil dig en levende bevægelig vandmand med tentakler.
En nænsom form for bevægelse, som regulerer dit nervesystem, giver ro og afspænding samt indre styrke og energi.