Nytår 2023 i Aftenskolen Fountain House

Udgivet 8. januar 2023

Velkommen til 2023 Forårssæson 1 i Aftenskolen Fountain House.
2023 starter med Nytårskur den 14. januar for at fejre 30 års jubilæum.

For 30 år siden startede vi med få kurser -  nu udbyder vi ca.100 kurser årligt for psykisk sårbare, samt debatarrangementer og det kreative værksted Skabertrang. Det skal fejres!

Vi præsenterer nye tiltag i 2023, som Pårørendeforløb samt Online skriveundervisning i ’Litteratur og identitet’. Det kreative værksted Skabertrang starter op igen efter et halvt års pause 18. januar.

Undervisningen i Forårssæson 1 begynder 16. januar og slutter 17. marts. Det fysiske program for Forårssæson 1 er udarbejdet sammen med en kursist, ligesom forsidebilledet er et værk fra en kursist/kunstner, og vi er virkelig stolte af resultatet.

Tilmelding på www.aftenskolenfh.dk
Forårssæson 2 er i perioden fra 27. marts-2. juni, hvorefter Sommerskolen 2023 går i gang.

Vi glæder os til at være sammen med dig i 2023.
På vegne af undervisere, administrativ medarbejder, praktikanter, frivillige og bestyrelsen
Skoleleder Henriette Lykke

Nytårskur

Vær med til at fejre 30 års jubilæum for Aftenskolen Fountain House lørdag den 14. januar kl. 11-17.
Det er gratis at deltage. Du tilmelder dig på kontor@aftenskolenfh.dk.
Kunstsalg - udstillinger – poesi – workshops – indisk dahl – kagebord – musik – taler
Tanja Ærtebjerg, underviser i bæredygtig blomsterbinding. Foto: Henriette Lykke

Kl. 11: Åbning ved bestyrelsesformand Søren Mølby Henriksen
og skoleleder Henriette Lykke

Kl. 11-16.30: Workshops i keramik, skrivekunst, fotografi, håndarbejde, personlig økonomi og kunst i det kreative værksted Skabertrang. Mulighed for at mødes med underviserne og høre nærmere om vores forårsprogram og kurser.

Kl. 13: Servering af indisk dahl i kantinen (gratis)

Kl. 15: Kagebord

Kl. 16.45: Afslutning

Under Nytårskuren er der udstillinger, oplæsninger, koncerter og indslag fra kursister, medarbejdere og undervisere.
Samt kunstsalg. En glimrende mulighed for at støtte Aftenskolen Fountain House’s arbejde med psykisk sårbare ved køb af kunst.

NYT FRA UNDERVISERNE

Foto: Carolina Delfs

Pårørendeforløb

I Aftenskolen Fountain House ønsker vi at pårørende får et netværk, nogle konkrete redskaber og professionel undervisning. Derfor er vi i januar 2023 klar til pårørendeforløb.
Alle der er pårørende til mennesker med psykiske lidelser eller pårørende til mennesker i svære livssituationer kan tilmelde sig.
Pårørendeforløb er et hjertebarn, som nu bliver til virkelighed i Aftenskolen Fountain House. Vi ved at der er behov for pårørendenetværk og – støtte. Faciliteret af Psykoterapeut Sara Vafai-Blom med opstart i januar 2023.
Tilmelding: https://www.aftenskolenfh.dk/kurser/?category=2261

Udtryk dig i tekstil

Udtryk dig i tekstil er et håndarbejdshold inspireret af craft psychology. Underviser Marianne Johnstadt-Møller er uddannet strikkunstner fra det Kongelige Akademi og har udgivet bogen ’Tilblivelser’ med udgangspunkt i sorgarbejde. Dette håndarbejdshold giver kursisterne mulighed for ikke kun at lære håndarbejde, men også arbejde med tekstil som udtryk for følelser og livssituationer.

Marianne Johnstadt: På billedet kan man se nogle af mine inspirationskilder:

Bog med Louise Bourgeois - kvindelig kunstner, som har arbejdet meget med tekstil og som jeg er stor fan af.

Upcyclede cardigans af Karen Nicol. Bogen hedder Embellished og er fuld af inspirerende teknikker og utradionelle materialer.

ARKIV af norske Kari Steihaug: De ufuldendte. Oprindeligt en udstilling om ufærdigt strikketøj og hvad det skulle have været. Rørende, sjov bog og genkendeligt for strikkere.

Den store Håndarbejdsbog fra 50'erne med teknikker, vi ikke har brugt i mange år, men nu er aktuelle ifht. bl.a. reparation og genanvendelse.

Online skriveforløb
med dansk forfatter bosat i Berlin

Da der specielt blandt vores unge kursister er interesse for identitet og køn udbyder vi nu onlineforløb i skrivekunst ’Litteratur og identitet’ med den danske forfatter Lukas Kofoed Reimann, bosat i Berlin. Her er der mulighed for at dykke ned i litteraturen og gå på opdagelse i hvordan forskellige forfattere har forholdt sig til identitet. Holdet fungerer som et ugentligt hold, blot over Zoom. Tilmelding: https://www.aftenskolenfh.dk/kurser/?category=941&course=17420

Årets første debatarrangement 26. januar:
GØR UBALANCER TIL POTENTIALER

med Jesper Hegelund Bertelsen
Kom til dialogoplæg og debataften med Jesper Hegelund Bertelsen, cand.scient.pol., forfatter og foredragsholder. Jesper er psykiatrisk raskmeldt i 2021 fra en række psykiatriske diagnoser, herunder bipolar lidelse - efter 13 år uden klinisk tilbagefald via en medicinfri vej, der ser mentale ubalancer som potentialer, og som tilstande, der skal forstås frem for kategoriseres som sygdomme.
Til debataftenen kan du få viden om og være med til at drøfte bl.a. hvad der skal til for at frisætte sig fra psykiatriske diagnoser sundhedsmæssigt, socialt, juridisk og økonomisk. Pris 50/100 kr. Se mere under ’debat/konferencer’ på hjemmesiden.
Tilmelding: https://www.aftenskolenfh.dk/debat-foredrag/?category=&course=17549

Det kreative værksted Skabertrang fortsætter
med midler fra TrygFonden og Velliv Foreningen
med opstart den 18. januar kl. 15-19.

Skabertrang er åbent hver onsdag fra kl. 15-19 med kunstnerne Ania Arturo og Henriette Lykke.

Du skal tilmelde dig på kontor@aftenskolenfh.dk.

Det er først til mølle og med løbende optag af deltagere. Skabertrang er gratis, men det er et krav at du er tilknyttet Aftenskolen eller Fountain House.
Yderligere spørgsmål kan stilles på ovennævnte mail.